Alessandro CAVALLI

Classe di Scienze morali, storiche e filologiche
già ordinario di Sociologia nell'Università di Pavia

Socio corrispondente dal 15/05/2001 per scienze economiche, politiche e sociali
Socio nazionale non residente dal 15/05/2012
Nato a Milano il 03/02/1939

 

Curriculum vitae

Professor of Sociology at the University of Pavia since 1967. Studied Economics at L.Bocconi University (Milan), and Sociology at Yale University and University of California at Berkeley as Harkness Fellow of the Commonwealth Fund (1965-1967). Max Weber Gastprofessor at Heidelberg (1989), L. Leclerq Professor at the Université Catholique de Louain-la-Neuve (1994), Fellow Collegium Budapest, Institute for Advanced Studies (1995). Editor: Enciclopedia delle Scienze Sociali, Istituto dell'Enciclopedia Italiana Treccani, Rassegna Italiana di Sociologia (1978-80), Il Mulino (1994-2002). At present member of the Academia Europaea, member of the Accademia delle Scienze di Torino, President of the Associazione Il Mulino, Former Vice-President of the Associazione Italiana di Sociologia, President of CIRSIS (Centro Studi e Ricerche sui Sistemi di Istruzione Superiore) at the University of Pavia, President of the Scientific Council of IARD (Institute for Youth and Education Research, Milan).

Fields of interest: German social thought at the turn of 19th and 20th century, sociology of youth, time and education. Current research projects: the teaching profession in Italian schools, higher education in comparative perspective, patterns of collective memory, family and educational choices, changes in value orientations of young people.

 

Selezione delle pubblicazioni

La mémoire comme projet: les mémoires des communautés après une catastrophe, in Y.Dèloye, C. Haroche, Maurice Halbwachs: Espaces, Mémoires et Psychologie Collective, Publications de la Sorbonne, Paris 2004, pp. 115-124.

Generations and Value Orientations, Social Compass, 2004, 51 (2), pp. 155-168.

Social Sciences and the European Society in the Making, European Review, 2005, Vol. 13, n.3, pp.327-335.

Tra spiegazione e comprensione: lo studio delle discontinuità socio-temporali, in L. Sciolla, e M. Borlandi, eds., La spiegazione sociologica, Bologna, Il Mulino, 2005, pp. 195-218.

Presentazione, in R.M. Lepsius, Il significato delle istituzioni ,Bologna, Il Mulino, 2006, pp. 7-25.

Giovani a scuola, ed. with GL.Argentin, Il Mulino, Bologna, 2007.

Quality Assessment for Higher Education in Europe, editor, Portland Press, London 2007.

 

 

Ultimo aggiornamento giugno 2010

Dalla Teca Digitale